Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-03@09:45:35 GMT

نگاهی به ابعاد مختلف مکتب موسیقی اصفهان

تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۹۳۱۰۱

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اصفهان زیبا، به قول استاد جلال الدین همایی: «اصفهان از عهد صفویه تاکنون مدت چهار قرن مشعل دار علم و هنر ایران زمین بوده است. علم و هنر وطن ندارد: شاخ گل هر جا که می روید گل است.»در پردازش حکمت و فلسفه، ادبیات و انواع هنرها، در مشرق زمین، اصفهان شالوده ای از اندیشه و فرهنگی بوده که بر اساس شیوه و اسلوب آن، مفهوم «مکتب اصفهان» را به کار بردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به صور مختلف می توان مکتب اصفهان را در علوم و هنرها بسط داد مانند: مکتب فلسفی اصفهان، مکتب ادبی اصفهان، مکتب معماری اصفهان، مکتب نگاری گری اصفهان و ... . البته مکتب موسیقی اصفهان.

در این میان از سویی مکتب موسیقی اصفهان نسبت به کاربرد بقیه جدیدتر بوده و عمدتا در سه دهه اخیر استفاده شده و از سویی دیگر این مفهوم نسبت به بقیه مکاتب (مکتب فلسفی اصفهان و ...) بیشتر دچار ابهام و همواره دچار تضادهایی بوده است. بنابراین برای دست یافتن مکتب موسیقی اصفهان، نخست باید این پرسش را مطرح کرد که آیا موسیقی موجود در اصفهان را می توان در قالب واحد مکتب، تعریف کرد؟ یا به طور کلی تر باید دید مکاتب موسیقی در ایران چه ویژگی هایی دارد؟در پایان این پرسش را می توان مطرح کرد که اگر تمام مکاتب یک اقلیمی همچون اصفهان را در یک مفهوم کلی به نام «مکتب اصفهان» بنامیم، به چه صورت باید میان مکاتب نسبت برقرار کنیم؟ آیا اساسا می توان نسبتی میان مکتب موسیقی اصفهان با مکاتب: فلسفه، معماری و ... برقرار کرد و اگر امکان پذیر است به چه صورت باید این نسبت صورت بگیرد؟

مقدمه ای پیرامون مفهوم مکتب
کابرد اصطلاح مکتب به زمان دوری برنمی گردد و به نوعی برگردان واژه School در تاریخ نگاری غربی است. البته خود واژه مکتب از نظر لغوی واژه ای عربی (اسم مکان) است که به معنای مکان خواندن و نوشتن و یا مکان درس دادن استعمال می شود که مفهوم آن را امروزه با مدرسه و دانشگاه می توان همسنگ در نظر گرفت. در گذشته در زبان فارسی عباراتی چون نحله، مذهب، مسلک، حوزه، طرز، روش و نظایر آنها به جای مکتب کاربرد داشتند. اهمیت تعریف و تبیین درست و اصولی مفهوم مکتب و واژه هایی همچون سبک، روش، نهضت، جریان، پارادایم و ... به خاطر این است که متاسفانه جامعه موسیقی در ایران با عدم آگاهی به تعاریف مفاهیم پایه، مکتب و یا سبک را در مصداق هایی به کار می برند که عمدتا دچار مشکل و تضادهای اساسی هستند.برای مکتب تعاریف گوناگونی در کتب و دایره المعارف های فلسفی و هنری صورت گرفته که در اینجا نگاهی فشرده به شالوده ای از آنها داریم.مکتب را می توانیم معطوف به کشور، شهر و یا سرزمین خاستگاه اثر هنری در نظر بگیریم. گاهی مکتب به سبک مسلط بر دوره ای اطلاق می شود. در معنی دیگر در مورد شاگردان یا پیروان یک هنرمند خاص به کار می رود.همچنین مکتب برای کاربرد درست خود باید ویژگی هایی داشته باشد که برخی از آنها عبارتند از:
مکتب باید مجموعه ای جامع، منسجم و سیستماتیک باشد.
اجزای آن هماهنگ و نظام مند باشد.
یک نوع تفکر واحد در آن دیده شود.
دارای ترمینولوژی و اصطلاح شناسی خاص خود باشد.
متد و روش شناسی آن تبیین شده باشد.

دارای پیروان و دنبال کنندگانی باشد؛اما سبک در اصطلاح به خصلت های صوری و ساختاری شاخص و متمایز در یک اثر و یا گروهی از آثار هنری گفته می شود. هر هنرمندی برای بیان اندیشه های خود با اسلوب خاصی تجربه ای را خلق می کند که مختص به خود او است. مفهوم مکتب گسترده تر و سنگین تر از از مفهوم سبک و روش است. به بیانی دیگر باید گفت مکتب بیشتر با درونمایه اثر یعنی بینش آن، سر و کار دارد؛ ولی سبک بیشتر با پوسته و لایه بیرونی و زبان آن سر و کار دارد.از این رو باید چنین نتیجه گرفت که اعضای یک مکتب به طور کلی در اصول فکری شبیه یکدیگر هستند و از لحاظ سبک یعنی نحوه بیان و ارائه هنری آثار خود متفاوتند. در شرق بیشتر سبک می تواند مطرح باشد و در غرب مکتب.همچنین درنظر داشت مفاهیمی مانند مکتب هرات یا مکتب اصفهان و نظایر آنها در تاریخ فرهنگی و هنری ما تقریبا جدید است.

مکتب در موسیقی ایرانی
با توجه به عدم قدمت و پیشینه واژه مکتب در کتب و رسالات فرهنگی ما، بیشتر در زمینه موسیقی عباراتی همچون طرز و روش مشاهده می شود. (مانند طرز خراسانی یا روش خراسانی)«ابن زیله» (درگذشته 440 ق) در کتاب «الکافی فی الموسیقی» از گونه دستانها صحبت به میان می آورد که آنها آهنگ هایی است که در برابر آنها با واژه ها ترانه هایی ساخته اند تیکه های آن ترانه را برابر تیکه هایی آن آهنگ، بهر بهر کرده اند، مانند دستان های اصفهانی. اینجا نخستین جایی است که از ویژگی خاصی به نام اصفهان و یا خراسان در موسیقی صحبت می کند.در موسیقی قدیم ایران دو گونه موسیقی (و به تعبیر امروزی مکتب) بیشتر مطرح بوده و برخی محققان مانند «حسن مشحون» آن را به دو مکتب: خراسانی و عراقی تقسیم بندی کردند.به همین شیوه دکتر «محسن حجاریان» مکاتب کهن موسیقی ایرانی را به دو «مکتب خراسان» و «مکتب موسیقی غرب ایران» تقسیم بندی می کند. وی معتقد است وضعیت فرهنگی پهنه غرب ایران با خراسان و ماوراءالنهر تاکنون کمتر مورد توجه فرهنگ شناسان ایرانی قرار گرفته است. حمله مغول به ایران، موسیقی بعد از اسلام ایران را به دو دوره پیش از مغول و پس از مغول تقسیم کرده است. دوران اول موسیقی ایران، پیش از حمله مغول با عنوان مکتب خراسان به سرزمین خراسان و ماوراءالنهر مربوط می شود که از روزگار سامانیان آغاز شده و با حمله مغول از بین می رود.نظام مکتب خراسانی را به صورت «پردگانی» نام گذاری کردند چون موسیقی این منطقه به صورت پرده اجرا می شده است. (مانند پرده عشاق، پرده نوا و ...) حجاریان معتقد است این پرده های تک مُدی (ایزومُدال) پس از حمله مغول به فرهنگ غرب ایران انتقال یافته و تحت شرایطی با یکدیگر ترکیب می شوند و از ترکیب آنان به صورت چند مُدی (پلی مُدال) تبدیل شده و در نهایت موسیقی ردیف- دستگاهی شکل می گیرد.بنابراین دوران پس از حمله مغول، موسیقی قلمرو غرب ایران تحت عنوان عراق عجم به صورت دستگاهی شکل گرفته است. منطقه غرب ایران در اینجا منظور سرزمین هایی است که به موازات کوه زاگرس از قفقاز گرفته تا خطه فارس را شامل می شود. این دامنه وسیع جغرافیایی شامل مناطقی همچون آذربایجان، قزوین، قم، همدان، کردستان، ایلام، خوزستان، لرستان و بختیاری، اصفهان، فارس و کرمان می شود.پس ریشه موسیقی ردیف دستگاهی شهر اصفهان متاثر از تحولات اجتماعی پس از حمله مغول می شود. در میان مناطق ذکر شده در غرب ایران اهمیت اصفهان از اینجا آغاز می شود که این شهر زمانی مقر سیاسی کاکویه و آل بویه بوده و سپس بعد از حکومت طغرل سلجوقی به مرکز سیاسی امپراتوری آلب ارسلان تبدیل می شود. در این دوره زبان و ادبیات فارسی، معماری، مجسمه سازی، نقاشی، موسیقی و برخی دیگر هنرها از اهمیت خاصی برخوردار می شود.اما اهمیت دیگر اصفهان در دوره صفویه و دوران با شکوه شاه عباس اول زمانی که این شهر به عنوان پایتخت صفویه انتخاب شد، مشخص می شود. چون این مرکزیت باعث تجمع و تمرکز بسیاری از هنرمندان نواحی دیگر در اصفهان شده است. به دنبال آن شالوده ای از برخی مکاتب هنری همگی در این شهر کم کم مفهومی به نام «مکتب اصفهان» را شکل می دهد.

مکتب موسیقی اصفهان
در بخش اول نخست از مفهوم «مکتب» و اهمیت آن در فلسفه و هنر صحبت کردیم و در بخش دوم به اهمیت شهر «اصفهان» رسیدیم. با همنشینی اینها توانستیم به مفهوم موسیقی «مکتب اصفهان» نزدیک شویم.
مکاتب در ایران بیشتر به صورت اقلیمی تعریف شده (مانند مکتب تهران یا مکتب اصفهان) ولی با مروری بر تعاریف و مولفه های مکتب و در نظر گرفتن شاخصه های هنر شرقی مانند عرفان، به این نتیجه می رسیم که مکاتب بیشتر فردی هستند تا جغرافیایی. چون در یک اقلیم یک نوع تفکر واحد و منسجم عمدتا دیده نمی شود.اما برای اینکه مکاتب اقلیمی دارای هویت و تعریف معینی شوند باید روی تفکر واحد و مولفه های زیباشناختی تمرکز صورت بگیرد. این در حالی است که عمده نویسندگان و علاقه مندان موسیقی در صحبت از مکتب اقلیمی بیشتر از شاخصه های سبک و اسلوب صحبت می کنند.در تعریف موسیقی مکتبِ اقلیم های شهری که دارای موسیقی ردیف دستگاهی هستند، نخست باید به مقوله ردیف اقلیم مورد نظر و تمایز های زیباشناختی آن توجه داشت. سپس برخی از عناصر مشترک سبک های موجود را که در قالب یک تفکر واحد و منسجم همخوانی داشته باشد، می توان به عنوان دیگر شاخصه مکتب درنظر گرفت.

ویژگی های ردیف مکتب اصفهان
اگر رپرتوار ردیف مکتب اصفهان را با توجه به روایت هنرمندی همچون مرحوم «عباس کاظمی» که میراث دار «میرزاعلی قاری» و «حسین یاوری» است، در نظر بگیریم، می توان ویژگی های خاص آن را تعیین کرد:نخستین ویژگی مربوط به ویژگی های اجرایی و خاص این ردیف در درآمدها، آوازها، اشعار و تحریرهاست. در این ردیف تقریبا اکثر گوشه ها دارای درآمد مجزایی بوده که با قواعد خاصی اجرا می شود. همچنین اشعار متناسب با گوشه ها، تحریرهای مجزا و متناسب با حالت گوشه و نیز فرود آن از ویژگی های ممتاز این ردیف است.ویژگی دوم ردیف مکتب اصفهان (کاظمی) اختلاف اسمی و اختلاف محتوایی گوشه های این ردیف با سایر دیگر ردیف ها بوده است.ویژگی سوم بکر بودن یک سری حالات در برخی گوشه ها بوده که این ویژگی تا آنجایی که مطالعه شده در روایات دیگر وجود ندارد.صلابت و استقلال ملودی، چهارمین خصوصیت ردیف مرحوم کاظمی است که اصل مهمی در این ردیف محسوب می شود.گوشه های ضربی در این ردیف تنوع بیشتری دارد.این ردیف از نغمات محلی محیط اطراف جغرافیایی خویش استفاده های فراوانی برده که می تواند قابل استفاده برخی آهنگسازان باشد.

راست پنجگاهِ اصفهان و تمایزها
اما ردیف یاد شده تفاوت هایی هم با سایر ردیف ها دارد که در فرصتی دیگر می توان مشروح به آنها پرداخت. در این میان یکی از نکاتی که باید در نظر داشت گستردگی و غنای زیبایی است که در دستگاه «راست پنجگاه» وجود دارد.متاسفانه این تلقی تاکنون وجود داشته که در مکتب موسیقی اصفهان دستگاه راست پنجگاه از اهمیت کمتری برخوردار است. اما با توجه به برخی مستندات، نه تنها این تلقی درست نیست، بلکه غنا و گستردگی راست پنجگاه در مکتب اصفهان بسیار قابل تامل و بررسی است.نگارنده در طی مصاحبه ای که در حدود سال 1383 با مرحوم مرشد «کرمعلی دوامی» مداح پیشکسوت اصفهان که در آن زمان در سن 95 سالگی به سر می برد، داشتم در بخشی از گفت وگو، ایشان به خاطرات خود اشاره کردند که در زمان جوانی خود شاهد رایج بودن مداحی وقصیده خوانی مداحان در اجراهایی طولانی در دستگاه راست پنجگاه بودند.همچنین در تعزیه اصفهان، به عنوان نمونه در تعزیه حضرت ابوالفضل (ع) در بخشی از آن که در تهران در بیات ترک خوانده می شود، در اصفهان، راست پنجگاه را برای اجرای آن انتخاب می کردند. در ردیف مرحوم کاظمی راست پنجگاه از گوشه نوروز بزرگ آغاز شده و در ادامه حالت هایی وجود دارد که نسبت به سایر ردیف ها متفاوت است که این اختلاف ها و تفاوت ها در مقوله ای دیگر بررسی و ارائه خواهد شد؛اما یکی از مهم ترین ویژگی های ذاتی ردیف کاظمی اصالت و هویت ریشهدار آن است و به خوبی با خصایصی که این ردیف دارد می توان در مورد ریشه های هویت آن بحث کرد. برای محققان موسیقی شناسی بسیار کلیدی و مهم است که یک راوی در روایت های خود چه میزان در حوزه اقلیمی خود وفادار مانده است.

مختصات کلی مکتب آوازی اصفهان
اما به غیر از ویژگی های ردیفی مکتب اصفهان، برخی ویژگی ها مربوط به آواز و شیوه های خوانندگی در این شهر است. برخی ویژگی های مشترک مکتب آوازی اصفهان عبارت است از ادوات و تنوع تحریر، نوع جمله بندی، میزان سرعت، ابداع و تنوع ملودی، خلاقیت، تلفیق شعر و موسیقی، انتخاب شعر و مناسب خوانی.از نکاتی که باید به آن اشاره کرد و تا حدود زیادی شیوه های سازی نوازندگان مشاهده می شود، سرعت کمتر موسیقی نسبت به سایر نقاط است. مهم ترین دلیل این موضوع شاید به این نکته مربوط می شود که در اصفهان اساسا تکنیک های نوازندگی و خوانندگی در خدمت بیانی زیبا، ساده و روان هستند. در پایان باید در نظر داشت مکتب موسیقی اصفهان را با دقت کافی در سخنان و نوشتارهای خود به کار ببریم. هرچند نگارنده بیشتر معتقد است مجموعه یک صد سال اخیر را هنوز نمی توان به طور کامل تحت عنوان مکتب قلمداد کرد؛ ولی از طرفی با گذشت زمان به صورت طیفی به سوی مفهوم مکتب در حال حرکت هستیم و تا کنون مطابق تجربیات صورت گرفته مکاتب بیشتر فردی بوده اند تا اقلیمی. چنان که اصولا در شرق جوهره مکتب بیشتر فردی و بر روی فردیت و سبک متمایز هنرمند و تجربیات درونی اش استوار بوده است. در انتها پس از اعتلای مکتب موسیقی اصفهان، می بایست میان این مفهوم با مکاتب دیگر اصفهان، نسبت هایی را برقرار کنیم.

900

اصفهان جلال الدین همایی موسیقی ایرانی

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۹۳۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژگی‌ بهترین ردیاب‌های خودروی ایرانی که باید بدانید

در ایران شرکت های معروفی هستند که به عنوان تولیدکنندگان GPS و ردیاب‌های خودرویی معروف؛ شناخته شده اند. با وجود تنوع گسترده‌ی دستگاه‌های ردیاب در بازار، یافتن گزینه‌ای مناسب که نیازها و انتظارات شما را به‌طور کامل برآورده کند، می‌تواند چالش برانگیز باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از تراگِل، با مطالعه‌ی این خبر، اطلاعات لازم درباره ویژگی‌های ضروری ردیاب خودرو، مدل‌های مختلف آن و انتخاب مناسبترین جی پی اس ردیاب برای خودروتان را به دست خواهید آورد.

۷ کاربرد جی پی اس ماشین

در ابتدا به برخی از مهم‌ترین مزایا و کاربردهای استفاده از ردیاب خودرو در ایران اشاره می‌کنیم:

باز پس‌گیری خودرو

در صورتی که از مکان خودرو خود اطلاع ندارید، gps به شما کمک می‌کند تا به‌سرعت و به‌راحتی آن را پیدا کنید. ردیاب‌ها می‌توانند موقعیت دقیق خودرو را به شما نشان دهند و حتی امکان خاموش کردن موتور خودرو را نیز از راه دور فراهم کنند.

کنترل خودرو

ردیاب به شما امکان می‌دهد تا در هر زمان و مکانی از موقعیت دقیق خودروی خود آگاه باشید. این امر می‌تواند برای افرادی که خودروی خود را دست افراد دیگری یا فرزندان خود می‌سپرند، بسیار مفید باشد.

تاریخچه سفر

ردیاب‌ها می‌توانند تاریخچه سفر خودرو، از جمله مسیرهای پیموده شده، سرعت رانندگی، و توقف‌ها را نیز به شما نشان دهند. این اطلاعات می‌تواند برای مدیریت ناوگان خودرو، کنترل مصرف سوخت و ردیابی عادات رانندگی راننده مفید باشد.

هشدار SOS

بسیاری از gps‌ها به دکمه SOS مجهز هستند که در مواقع اضطراری می‌توانید از آن استفاده کنید. با فشار دادن این دکمه، به‌طور خودکار به یک مرکز امداد یا به شماره‌های از پیش تعیین شده توسط شما اطلاع رسانی می‌شود.

قابلیت سوییچ مخفی

برخی از ردیاب‌ها مجهز به قابلیت سوییچ مخفی هستند که به شما امکان می‌دهند تا از راه دور برق خودرو را قطع کنید تا روشن نشود. این قابلیت می‌تواند در مواقعی که از خودروی خود اطلاعی ندارید، بسیار مفید باشد.

پیدا کردن خودرو در پارکینگ های شلوغ

با استفاده از قابلیت ردیابی در جی پی اس‌ها، می‌توانید به‌راحتی خودروی خود را در پارکینگ‌ها و خیابان‌های شلوغ پیدا کنید و در وقت خود صرفه‌جویی نمایید.

جمع‌آوری اطلاعات رانندگی

برخی از ردیاب‌ها می توانند اطلاعاتی مانند مسافت پیموده شده، مصرف سوخت و عادات رانندگی را جمع‌آوری کنند که می‌تواند برای بهبود رانندگی و صرفه‌جویی در هزینه‌های مصرف سوخت و... مفید باشد.

پرفروش ترین ردیاب خودرو در ایران

ردیاب شنود دار، ردیاب دوربین دار، ردیاب کوچک و مخفی، ردیاب دیاگ و ردیاب رله در حال حاضر از پرفروش ترین جی پی اس های موجود در بازار داخل کشور هستند. در ادامه به معرفی انواع gps خودرو موجود در ایران می‌پردازیم که علاوه بر ویژگی‌های ضروری ردیاب امکانات بیشتری در اختیار رانندگان قرار می‌دهند:

ردیاب شنوددار: ردیابی که دارای قابلیت شنود است و به شما امکان شنود صدای داخل خودرو را می‌دهد. مزایا: ضبط صدای سارقان در داخل خودرو. ردیاب دوربین دار: این جی پی اس به شما امکان تصویر بردارری جاده و داخل کابین را می‌دهد. مزایا: تشخیص تصادفات ساختگی و ضبط تصاویر داخل جاده و داخل کابین به منظور تامین امنیت خودرو. ردیاب دیاگ: این gps به شما امکان تشخیص عیوب و مشکلات خودرو قبل از رخ دادن اتفاقات ناگوار و هزینه‌های سنگین را می‌دهد. مزایا: کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری خودرو ردیاب رله: شما با استفاده از ردیابی که این قابلیت را داشته باشد به‌راحتی می‌توانید خودروی خود را از راه دور خاموش کنید. مزایا: کشف خودروی سرقتی در سریع‌ترین زمان ممکن

نکات مهم در هنگام خرید ردیاب جی پی اس

بودجه: قیمت جی پی اس های خودرو می‌تواند به‌طور قابل توجهی متفاوت باشد. قبل از خرید، محدوده‌ی بودجه‌ی خود را تعیین کنید و به‌دنبال دستگاهی باشید که ضمن ارائه‌ی ویژگی‌های مورد نیاز شما، در محدوده‌ی بودجه‌تان نیز باشد.

برند: انتخاب برند معتبر و شناخته شده در زمینه‌ی تولید جی پی اس، می‌تواند ضمانتی برای کیفیت و خدمات پس از فروش باشد. نیاز سنجی: علاوه بر امکانات ضروری که هر ردیاب باید داشته باشد، سایر امکانات جی پی اس‌ها را نیز بررسی کنید و بر اساس نیاز خود gps مورد نیاز خود را انتخاب کنید. بررسی نظرات کاربران: مطالعه‌ی نظرات و تجربیات سایر کاربران در مورد جی پی اس های مختلف می تواند به شما در انتخاب آگاهانه‌تر کمک کند.

انتخاب بهترین جی پی اس ماشین

در مجموع، استفاده از ردیاب خودرو در ایران می‌تواند مزایای متعددی برای مالکان خودرو داشته باشد. این دستگاه ها نه‌تنها به افزایش امنیت خودرو کمک می‌کنند، بلکه می‌توانند به شما در نظارت بر خودرو، یافتن آن در صورت عدم اطلاع از مکان خودرو، و حتی صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز یاری برسانند.

در انتخاب بین انواع رهیاب پس از در نظر گرفتن نکاتی که بیان شد شما می‌توانید با خیال راحت از خودروی خود استفاده کنید و دیگر نگران امنیت آن نباشید.

انتهای رپرتاژ آگهی

دیگر خبرها

  • اهداف سیاسی و ابعاد رسانه‌ای گزارش اخیر بی بی سی جهانی
  • خواننده اصلی یکی از عاشقانه‌ترین ترانه‌های ایران پیدا شد + فیلم
  • تجلیل از مقام معلم در اجرای دوقلوی آواز ایران در اصفهان
  • نگاهی به فصل دوم مسابقه معمایی موزیکال «صداتو» / نغمه‌ای در دل معمای موسیقی
  • نگاهی به بی‌بدن|متهمان ردیف اول قتل که قاتل نیستند!
  • فرماندهان آینده ارتش انقلابی در مکتب معلمان خود پرورش می‌یابند
  • دشمنان نظام و ملت ایران مرعوب تربیت یافتگان مکتب شهدا هستند
  • شرکت هسل دیزاین
  • نگاهی به طبیعت بهاری دریاچه سد آغچه در بوئین میاندشت + فیلم
  • ویژگی‌ بهترین ردیاب‌های خودروی ایرانی که باید بدانید