تفاوت و برتری اقلیم ایران به اروپا چیست/تاثیر مثبت تاریخ مشترک شهرهای ایران در برابر حمله مغول
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۹۱۸۸۱۹
رئیس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی با اشاره به اینکه تنوع فرهنگی در ایران،برخلاف کانادا، امریکا و استرالیا منشا درون سرزمینی دارد، گفت: به نحویکه هر یک از فرهنگها اعم از آذربایجانی، مازندرانی و تبریزیها، برطبق فرهنگ خودشان از ایران دفاع میکنند. ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۴ اجتماعی محیط زیست سفر نظرات - اخبار اجتماعی -
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سید محمد بهشتی در افتتاحیه همایش «آیین، صلح و تنوع فرهنگی» با اشاره به مفهوم آیین اظهار کرد: فرهنگ فی نفسه امری بی صورت و بسیط است اما در چیزهایی آشکار میشود که گویی به مثابه آیینههایی روبروی فرهنگ گرفته شده اند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی گفت: زمانیکه سخن از آیین میگوییم؛ آیین به مثابه یک مظهر فرهنگی و از آن جهت که به صفت آیینه گی چیزی را در خود منعکس میکند مورد توجه است که آن چیز همان فرهنگ است.
وی عنوان کرد: البته میتوانیم به آیینها، هنرها و هر آنچه مظهریت فرهنگی دارند بدون در نظرگرفتن مظهریت فرهنگی بنگریم، مانند اینکه به آیینه نگاه کنیم و صفت آیینگی را در آن مد نظر قرار ندهیم و تنها در مورد قاب، شیشه، مواد و ... سخن بگوییم.
بهشتی با بیان اینکه عموماً در مورد آنچه مظاهر فرهنگی اند کمتر به صفت آیینه گی توجه میکنیم، افزود: در پژوهشکده مردم شناسی به لحاظ نوع مضامین و موضوعاتی که در این حوزه مطرح میشود توجه به جنبه آیینه گی بسیار اهمیت دارد.
این پیشکسوت میراث فرهنگی با اشاره به مفهوم تنوع فرهنگی، ایران را به لحاظ اقلیمی و طبیعی بسیار متنوع دانست و تصریح کرد: ما به دلیل اینکه در این سرزمین زندگی میکنیم تفاوتهای فاحش طبیعی آن را امری بدیهی میدانیم این در حالی است که در اروپا چند هزار کیلومتر باید مصافت طی کرد تا به اقلیم دیگر رسید که این مقدار در ایران چند ده کیلومتر است.
وی با اشاره به تنوع اقلیمی در ایران، فرهنگ را عبارت از دانایی حاصل از تعامل تاریخی انسان با محیط برای حل و فصل معمای زیستی اش دانست و گفت: به فرض این تعامل در یک نقطه ای با محیط ایجاد شد اینجاست که باید گفت تعامل دریک نقطه به درد نقطه دیگر نمیخورد زیرا معادلات گوناگونی در این زمینه وجود دارد؛ از این رو ما در ایران دارای تنوع فرهنگی هستیم.
بهشتی با بیان اینکه تنوع فرهنگی در ایران منشا درون سرزمینی دارد، تصریح کرد: امروزه تنوع فرهنگی در ایران با کانادا، امریکا و استرالیا مقایسه میشود درحالیکه تنوع فرهنگی در آنها ناشی از مهاجرت فرهنگها از نقاط مختلف جهان بوده و هیچ یک منشا درون سرزمینی ندارند.
رئیس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: تنوع فرهنگی در ایران با سایر کشورهای جهان متفاوت است.
وی در ادامه به تاریخ طولانی زیست در سرزمین ایران اشاره کرد و گفت: این تاریخ طولانی کمک کرده که اهل این سرزمین از یک تاریخ مشترک برخوردار باشند به نحوی که آذربایجان، خراسان و ... تاریخی جدا ندارند و اگر مغولها به ایران حمله کردند احساس ما این بود که به همه ایران حمله شده زیرا که یک تاریخ و سرگذشت واحد داریم.
بهشتی با بیان اینکه ما سرگذشت واحدی داریم که باعث شده سرنوشت واحدی پیدا کنیم، تصریح کرد: سرنوشت واحد همان کهن الگوهایی هستند که بر تمامی رفتارهای فرهنگی ما سایه افکنده است.
رئیس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: شاهنامه تنها مربوط به طوس و خراسان نیست بلکه هر گوشه از سرزمین ایران رد پای آن وجود دارد.
وی افزود: وجود سرگذشت، سرنوشت و فرهنگ واحد باعث شده تا تنوع فرهنگی در ایران اندام واره باشد یعنی در مورد یک موجود واحد سخن میگوییم که اعضای مختلفی دارد.
به گفته بهشتی، تنوع فرهنگی حاصل این است که ما برای حل و فصل معادلات زیستی وارد محیطی شده ایم که آنجا باید راه حلهای خودمان را برای حل معادله یافته و از آنجایی که یک تاریخ و فرهنگ داریم باید نقش عمومی را هم بپذیریم و در سطح ملی یفای نقش کنیم.
وی با بیان اینکه تنوع فرهنگی در لحظههای مختلف حیات این سرزمین نظیر دفاع مقدس ایفای نقش کرده است، گفت: در 8سال دفاع مقدس این امکان پدید آمد که فرهنگ ایرانی همانطور که هست بدون دستکاری و اعمال مدیریتهای فاعلانه بتواند خودش را نشان دهد به نحویکه هر یک از فرهنگها اعم از آذربایجانیها، مازندرانیها، تبریزیها و ... بهگونه ای طبق فرهنگ خودشان از ایران دفاع کردند.
بهشتی در ادامه با اشاره به مفهوم صلح واقعی تصریح کرد: صلح به معنی این است که ما زیر سایه همدیگر باشیم زیرا صلح با مودت، مهربانی، شناخت و فهم نسبت به همدیگر اتفاق میافتد.
وی با بیان اینکه ما به اتکای سابقه طولانی زیستی دراین سرزمین و مختصات آن به درکی از مفهوم صلح رسیده ایم که میتواند برای جهان دستاورد باشد، افزود: تجربیات تاریخی را میتوانیم برای جهان به ارمغان ببریم به نحوی که خیلیها ابراز "تحیر" کنند زیرا با این سپهر اندیشه آشنایی نداشته اند.
بهشتی با بیان اینکه سه واژه «آیین، صلح و تنوع فرهنگی »که در عنوان همایش آمده در تجانس هستند، تصریح کرد: زمانیکه از آیین سخن میگوییم به مثابه مظهر فرهنگی، از صلح به عنوان دستاورد تاریخی و در تنوع فرهنگی اختصاصی بودن جنس ایرانی آن را باید مورد توجه قرار دهیم زیرا که اینها در ایران معانی متفاوتی دارند.
عصا، پیپ و موی طلایی؛ سهگانههای مرد پشت صحنههای هزار دستان / سرنوشت اشیای ایرانی موزه لوورفیلم کشف دروازه 500ساله شاه طهماسب/آثار تمدنی زیرخاک تهران با اشیاء روی زمین پایتخت برابر شد+ تصاویرانتهای پیام/
R1014143/P/S2,23,1416/CT12 واژه های کاربردی مرتبط پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگیمنبع: تسنیم
کلیدواژه: پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۹۱۸۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تاثیر باورهای فراشناختی بر میزان سازگاری فردی و اجتماعی
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، وقتی میگوییم فردی سازگار است که پاسخهایی که او را به تعامل با محیطش قادر میکنند آموخته باشد و به نحو قابل قبول اعضای جامعه خود رفتار کند تا احتیاجاتش ارضا شوند. در رابطه با این موضوع پژوهشگران مطالعهای انجام دادهاند که در آن به بررسی رابطه بین باورهای فراشناختی با میزان سازگاری فردی و اجتماعی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی ایران است.
* رابطه بین سازگاری فردی با متغیرهای باورهای مثبت
این پژوهش به این مهم اشاره میکند که بین سازگاری فردی با متغیرهای باورهای مثبت در مورد نگرانی، کنترل ناپذیری و خطر، خودآگاهی شناختی رابطه منفی هست. اما با متغیر کنترل افکار، ارتباط مثبت بوده و هیچ ارتباطی با متغیر اطمینان شناختی گزارش نشد.
این پژوهش توضیح میدهد که ارتباط بین سازگاری اجتماعی با متغیرهای کنترل ناپذیری و خطر، اطمینانشناختی، کنترل افکار مثبت بوده و هیچ ارتباطی بین سازگاری اجتماعی و باورهای مثبت در مورد نگرانی دیده نشده است. سازگاری اجتماعی با خودآگاهی شناختی ارتباط منفی دارد.
افزایش متغیر باورهای مثبت در مورد نگرانی باعث کاهش سازگاری فردی شده و بر سازگاری اجتماعی بی تاثیر است* راهکارهای سازگاری افراد برای بهبود یافتن زندگی
از دیدگاه نویسندگان این پژوهش؛ امروزه با مشکلاتی که در جوامع وجود دارد مطالعه و پژوهش در زمینههای سازگاری افراد برای بهبود یافتن زندگی آنها از اهمیت بالایی برخوردار میباشد و بدین جهت یکی از راهکارهای مهم در این زمینه پرداختن به باورهای فراشناختی در آنهاست.
این پژوهش مطرح میکند که سازگاری یک فرایند روانشناختی است که بر اساس آن فرد با تمایلات و چالشهای زندگی روزمره، مقابله میکند و یا آنها را درکنترل خود درمیآورد، سازگاری این است که فرد با دیگران طوری رفتار کند که هیچگونه مشکل و درگیری با آنان نداشته باشد.
* تعریف سازگاری از دیدگاه باتلر (Battler)
در این پژوهش مینویسند باتلر اظهار میدارد که در همه دوران زندگی خود در هر روز و هر ساعت سرگرم آن هستیم که خود نشده را با محیط دگرگون شده و دگرگون نشده سازگار کنیم. فعالیتهای شخصی و شغلی در حقیقت چیزی جز عمل سازگاری با خود و دیگران نیست؛ اساسا شخص سازگار، شخصی است که میان خود ومحیط مادی و اجتماعیاش ارتباط سالم و درست برقرار کند.
در ادامه آمده است که سازگاری یک مفهوم عام بوده و به همه راهبردهایی گفته میشود که فرد برای اداره کردن موقعیتهای استرس زای زندگی اعم از تهدیدهای واقعی یا غیرواقعی به کار میبرد.
* سازگاری در کتابداران کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی ایران
بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی ایران با توجه به تعداد زیاد دارندگان مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد رو به تخصصگرایی پیش میرود و دانشگاه علوم پزشکی ایران در این زمینه بسیار خوب عمل کرده، و با توجه به اینکه بیش از سه چهارم این کتابداران دارای رشته تحصیلی کتابداری و اطلاع رسانی سابق و علم اطلاعات و دانش شناسی هستند.
اطلاعات کلی مربوط به باورهای فراشناختی و سازگاری و فردی کتابداران
* سازگاری اجتماعی
این پژوهش بیان میکند که سازگاری اجتماعی یک عامل متأثر از راهبردهای شناختی میباشد که میتوان آن را به دیدگاههای شناختی موجود در این زمینه ربط داد. هسته اصلی دیدگاههای شناختی درباره اختلالات روانی ناسازگاری چگونگی پردازش اطلاعات در ذهن فرد است.
این پژوهش به این مهم اشاره میکند که اگر نظام باورهای فرد کارامد باشد، اطلاعات به گونهای دقیق در ذهن او پردازش میشوند که نتیجه آن رفتار مطلوب است، اما اگر در پردازشها و ادراکهای فرد مشکلی وجود داشته باشد، نتیجهای بهجز رفتار مخرب نخواهد داشت.
افزایش متغیر کنترل ناپذیری و خطر، منجر به کاهش سازگاری فردی و افزایش سازگاری اجتماعی میشودبه لحاظ کاربردی یافتههای این پژوهش میتواند تأثیرات عملی مهمی بـر تغییر باورهای فراشناختی مرتبط با سازگاری داشته باشد و در پرتو این یافتهها، مدیران و مشاوران میتوانند با برگزاری برنامههای آموزشی و تهیه بروشورهای مربوط با هدف اصلاح و تغییر باورهای فراشناختی ناکارامد، از بروز و تداوم رفتارهای ناسازگار که آسیبهای روانی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی جدی در پی دارد، پیشگیری کنند.
* کاهش سازگاری فردی و افزایش سازگاری اجتماعی
بر اساس یافتههای این مطالعه، افزایش متغیر باورهای مثبت در مورد نگرانی باعث کاهش سازگاری فردی شده و بر سازگاری اجتماعی بی تاثیر است. افزایش متغیر کنترل ناپذیری و خطر، منجر به کاهش سازگاری فردی و افزایش سازگاری اجتماعی میشود. افزایش اطمینانشناختی کتابداران در سازگاری فردی بیتاثیر بوده اما در سازگاری اجتماعی آنها تاثیر مثبت دارد. افزایش کنترل افکار درمیان کتابداران موجب افزایش سازگاری فردی و اجتماعی آنان میشود. افزایش خودآگاهی شناختی، منجر به کاهش سازگاری های فردی و اجتماعی کتابداران میگردد.
گفتنی است، این یافتهها، به صورت یک مقاله علمی پژوهشی باعنوان «رابطه بین باورهای فراشناختی با میزان سازگاری فردی و اجتماعی کتابداران دانشگاه علوم پزشکی ایران» به کوشش سعيد غفاری (دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور قم)، شعله زکيانی (کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور مشهد) تهیه شده که در دوماهنامه «پیاورد سلامت» منتشر شده است. این نشریه متعلق به دانشگاه علوم پزشکی تهران است.
انتهای پیام/